Home » , , » Kebaikan Minyak Ikan

Kebaikan Minyak Ikan

Written By Unknown on Tuesday, November 4, 2014 | 11:59 PM

Bukan rahsia bahawa minyak ikan terus ke bawah dan radang pencernaan anda di cek. Tetapi apa yang anda mungkin tidak tahu adalah bahawa manfaatnya boleh memberi kesan kepada segala-galanya dari kehidupan bandar dan kepadatan tulang untuk pembakaran lemak dan kekuatan otak. Berikut adalah tujuh perkara yang anda mungkin tidak tahu tentang manfaat minyak ikan dan bagaimana anda boleh pergi tentang memastikan anda mendapat cukup setiap hari: 






1. Melindungi diri anda daripada pencemaran udara

Siapa yang tahu bahwa salah satu dari banyak manfaat minyak ikan termasuk melindungi hati anda daripada pencemaran udara? Menurut satu kajian Amerika 2012 ia benar. Dua puluh sembilan sihat, orang dewasa pertengahan umur yang diterima sama ada 3 g minyak ikan atau plasebo setiap hari selama empat minggu dan kemudian terdedah kepada udara tidak bersih selama dua jam. Para penyelidik mendapati bahawa mereka yang mengambil minyak ikan tidak mempunyai tanggapan negatif yang sama seperti mereka yang hanya mengambil plasebo. 


Omega-3 tambahan asid lemak menawarkan perlindungan terhadap jantung dan lipid kesan-kesan buruk dikaitkan dengan pendedahan pencemaran udara, yang membuat mereka harus terutama jika anda tinggal di bandar. 




2. Mengurangkan gejala-gejala osteoartritis


Menurut University of Bristol kajian, omega-3 minyak ikan dengan ketara boleh mengurangkan tanda-tanda dan gejala-gejala osteoartritis. Diet Omega-3 yang kaya dengan diberi makan kepada babi guinea, yang secara semula jadi membangunkan osteoartritis, mengurangkan penyakit sebanyak 50 peratus berbanding mereka yang makan diet standard. 

Jika anda mempunyai sakit sendi dari apa-apa jenis, anda boleh mengurangkan proses radang pada separuh dengan mengambil minyak ikan setiap hari. 




3. Mengurangkan tanda-tanda penuaan


Bukti yang menunjukkan bahawa pemendekan telomere (DNA pada akhir kromosom anda) boleh menghalang fungsi sel stem dan pertumbuhan semula sel menyebabkan penuaan tidak sihat. Satu kajian 2010 membongkar kaitan antara tahap darah minyak ikan dan kadar pemendekan telomere selama lima tahun, mencadangkan penjelasan untuk kesan perlindungan asid lemak omega-3. 

Penyelidik dari University of California, San Francisco mempelajari lebih dari 600 pesakit dan mendapati bahawa semakin tinggi tahap darah ikan yang diturunkan omega-3 asid pada pesakit dengan penyakit jantung koronari, semakin lama telomeres. 

Menambah ikan seperti salmon untuk diet anda sekurang-kurangnya dua kali seminggu adalah cara terbaik untuk meningkatkan pengambilan omega-3 anda. 




4. Meningkatkan pembakaran lemak

Apabila Peter Howe dan rakan-rakannya di University of South Australia mengkaji kesan diet dan senaman pada badan, mereka mendapati makanan tambahan minyak ikan dan latihan yang dibuat untuk berkuasa lemak badan gabungan. Dalam kajian itu, orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan dan gemuk dengan sindrom metabolik, dan risiko yang lebih besar penyakit jantung, mengambil Omega-3 minyak ikan setiap hari dalam kombinasi dengan sederhana senaman aerobik tiga kali seminggu selama 12 minggu. Badan kedai lemak, terutama lemak di bahagian abdomen, telah dikurangkan dengan ketara dalam kumpulan minyak ikan-plus-latihan, tetapi tidak pada mereka yang menggunakan minyak ikan atau latihan semata-mata. 

Kemampuan kepekaan insulin DHA, manfaat anti-radang EPA, dan manfaat pembakaran lemak dari kedua-dua membuat memilih makanan tambahan yang mengandungi jumlah yang banyak setiap idea yang baik. 




5 . Kekuatan otak Meningkatkan dan memori


Para penyelidik telah mendapati hubungan positif antara makanan tambahan minyak ikan dan fungsi kognitif dan juga perbezaan dalam struktur otak antara pengguna dan bukan pengguna-suplemen minyak ikan. Berbanding dengan pengguna-rokok, makanan tambahan minyak ikan yang berkaitan dengan fungsi kognitif yang lebih baik semasa kajian. Penemuan unik, bagaimanapun, adalah bahawa terdapat hubungan yang jelas antara minyak ikan dan volume otak dalam dua bidang penting yang digunakan dalam ingatan dan pemikiran (korteks serebrum dan hippocampus). Dengan kata lain, penggunaan minyak ikan dikaitkan dengan kurang penyusutan otak pada pesakit mengambil makanan tambahan ini. 


Diet yang kekurangan asid lemak omega-3, boleh menyebabkan otak anda untuk usia lebih cepat dan kehilangan beberapa memori dan kemampuan berfikir. Tambah ke senarai suplemen harian anda untuk menjaga otak anda yang sihat selama bertahun-tahun. 




6. Memelihara otot tanpa lemak


Diet anda dengan minyak ikan dapat mengelakkan kehilangan otot yang biasanya berlaku pada pesakit kanser yang menjalani kemoterapi. Perbicaraan melibatkan 16 pesakit yang mengambil minyak ikan (2.2 g asid eicosapentaenoic / hari) dan 24 pesakit yang tidak. Pesakit yang tidak mengambil minyak ikan kehilangan rata-rata 2.3 kg manakala pesakit yang menerima minyak ikan mengekalkan berat badan mereka. Apa yang lebih menarik ialah 69 peratus pesakit dalam kumpulan minyak ikan yang diperoleh atau mengekalkan jisim otot. 

Ingat, otot adalah metabolisme aktif dan membakar kalori walaupun ketika anda sedang tidur. Menambah dalam minyak ikan akan membantu mengekalkan otot, walaupun ketika berdiet. 




7. Meningkatkan kesihatan tulang


Apabila ia datang untuk mengekalkan kepadatan tulang, kalsium, vitamin D dan magnesium tidak harus hanya makanan tambahan anda. Omega-3 asid lemak DHA adalah penting untuk kesihatan tulang yang optimum. Peneliti membandingkan kesan omega-6 DPA dan omega-3 DHA dalam pertumbuhan tulang panjang pada tikus. Hasil kajian menunjukkan bahawa tikus yang diberi makan diet Omega-6-ditambah memiliki kandungan mineral tulang dan tulang mineral ketumpatan paling rendah berbanding dengan tikus yang diberi makan diet Omega-3-ditambah.





8 comments: