Home » , , , » Faedah Melakukan Aktiviti Fizikal

Faedah Melakukan Aktiviti Fizikal

Written By Unknown on Tuesday, November 4, 2014 | 11:53 PM

Aktiviti fizikal adalah diterima secara meluas sebagai memberi manfaat kepadakesihatan. Terdapat bukti yang kukuh dan semakin meningkat bahawa aktiviti fizikal yang kerap dapat mengurangkan risiko mengalami pelbagai gangguan yang biasa.Sebaliknya, aktiviti fizikal boleh meningkatkan risiko beberapa penyakit seperti 







1. Penyakit jantung koroner (PJK) 


kajian menunjukkan bahawa lebih kurang 40% dari kematian penyakit jantung koronariadalah berkaitan dengan aktiviti fizikal yang tidak mencukupi, melalui obesiti, tekanan dan tekanan darah yang meningkat. Faktor risiko lain (merokok, tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi) juga dikenali untuk meningkatkan risiko penyakit jantung koronari. Secara keseluruhan, orang-orang yang tidak aktif secara fizikal mempunyaihampir dua kali ganda risiko untuk mendapat penyakit jantung koronari daripada orang yang aktif; membujuk orang-orang yang tidak aktif untuk mengambil senaman ringanyang tetap (misalnya berjalan) boleh mengurangkan kematian akibat penyakit jantung koronari sebanyak 14%. 


2. Diabetes 


aktiviti fizikal membantu mengurangkan risiko membangunkan bukan bergantung kepada insulin (jenis 2) kencing manis. Sebagai contoh, ia meningkatkan kepekaaninsulin sebanyak 25% sehingga beredar kepekatan insulin dan adrenalin jauh lebih rendah pada orang yang aktif secara fizikal. Terdapat bukti bahawa aktiviti fizikalmeningkatkan paras glukosa darah dan dengan itu menurunkan risiko mendapatdiabetes jenis 2. 


3. Stroke 


aktiviti fizikal mengurangkan risiko strok, terutamanya melalui kesan-kesan yang baik terhadap tekanan darah tinggi dan pembekuan darah. Tidak aktif mungkin bertanggungjawab bagi peningkatan yang diperhatikan dalam strok di kalangan lelakipertengahan umur di UK. Adalah dianggarkan bahawa peningkatan tahap aktiviti fizikalboleh mengurangkan bilangan sebatan oleh kira-kira satu suku tahun. 


4. Kadar lemak / darah  Hipertensi 


aktiviti fizikal yang kerap boleh mencegah atau melambatkan pembangunan tekanan darah tinggi. Program latihan fizikal boleh mengurangkan tekanan darah dalam 75% daripada kes-kes yang ada tekanan darah tinggi. Kajian menunjukkan bahawa aktiviti fizikal juga boleh meningkatkan kadar bermanfaat lipoprotein berkepadatan tinggi dan menurunkan tahap berbahaya lipoprotein berketumpatan rendah. 


5. Osteoporosis 


menahan beban aktiviti fizikal adalah penting untuk perkembangan tulang yang normalsemasa zaman kanak-kanak dan remaja dan untuk mencapai dan mengekalkan jisim tulang puncak di kalangan orang dewasa muda. Di antara orang-orang yang lebih tua,ia telah dicadangkan bahawa sehingga separuh daripada semua patah tulang pinggulboleh dielakkan dengan aktiviti fizikal yang kerap. 


6. Kanser 


aktiviti fizikal yang kerap dikaitkan dengan risiko penurunan beberapa jenis kanser.Sebagai contoh, risiko kanser usus besar adalah sehingga tiga kali ganda lebih tinggibagi orang-orang yang tidak aktif daripada kalangan ahli-ahli yang paling aktifpenduduk. Kajian telah mengenal pasti hubungan yang sama antara aktiviti fizikal dankanser lain.





0 comments:

Post a Comment